Kamis, 12 November 2015

Bunga perubatan - Alternatif Panduan Kesihatan

Bunga perubatan - Alternatif Panduan Kesihatan

Terapi kesihatan alternatif telah menjadi amat popular sejak kebelakangan ini. Bunga adalah salah satu daripada bahan-bahan yang paling biasa digunakan dalam ubat-ubatan homeopati dan alternatif. Ekstrak bunga, batang dan daun yang digunakan untuk membuat ubat-ubatan herba dan ubat-ubatan tersebut adalah bebas daripada sebarang kesan sampingan kimia mereka benar-benar semula jadi dan organik. Berikut adalah senarai bunga yang digunakan dalam ubat-ubatan serta wawasan yang sedikit ke dalam penggunaan ubat-ubatan mereka:

Roses Roses bunga yang paling biasa digunakan sebagai ubat. Rose kelopak, batang dan walaupun duri yang digunakan sebagai bahan perubatan. Mengunyah meningkat kelopak membantu meningkatkan peredaran darah dalam badan. Rose kelopak bertindak sebagai anti-depressants dan digunakan sebagai penenang tekanan dalam Nature-Therapy. Rose kelopak teh adalah bahan pembersih darah dan ia membantu dalam pembersihan darah.
Honeysuckle Bunga tanaman merambat berbau harum adalah ubat yang sangat baik untuk batuk kronik dan gangguan bernafas. Banyak ubat batuk menggunakan jus tanaman merambat berbau harum dan ekstrak, kerana ia membantu dalam menyembuhkan masalah sakit tekak secara berkesan. Walaupun anda mengalami penyakit keradangan kronik, balsem diperbuat daripada ekstrak bunga honeysuckle kadang-kadang boleh membantu menyembuhkan penyakit dengan berkesan.
Sunflower Salah satu bunga yang paling biasa digunakan sebagai ubat herba, bunga matahari membantu dalam kawalan lemak, mengurangkan tahap kolesterol darah dan ia juga membantu wanita untuk melegakan kesakitan haid. Minyak bunga matahari adalah sangat popular sebagai minyak yang boleh dimakan untuk ciri-ciri perubatan.
Violet Bunga ungu adalah sangat berkesan dalam menyembuhkan masalah kronik vena varikos. Pakar homeopati menggunakan violet untuk menyembuhkan penyakit kronik yang berkaitan dengan sistem kencing manusia. Sirap batuk dan penenang tekak juga menggunakan ekstrak violet untuk menyembuhkan batuk kering dan bronkitis.
Teratai teratai adalah bunga yang cantik dan sama-sama berkuasa dalam ciri-ciri perubatan. Ia digunakan dalam homeopati untuk meningkatkan penglihatan. Cabutan Lotus juga digunakan dalam kosmetik kerana kecenderungan semula jadi untuk membuang sel-sel mati dari kulit dan meremajakan kulit.
Bunga yang tidak lagi hanya digunakan sebagai tanaman menghasilkan wangian tetapi mendapati penggunaan pelengkap dalam bidang perubatan. Bunga juga digunakan oleh ahli psikologi dan pakar psikiatri untuk membantu pesakit-pesakit mereka berehat. Satu kajian telah menunjukkan bahawa bunga mempunyai kesan positif ke atas otak manusia kerana warna dan wangian mereka. Banyak bunga bertindak sebagai anti-depressants dan tekanan-ubat penahan apabila digunakan dalam ubat-ubatan untuk merawat penyakit mental atau gangguan mental yang kronik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar