Kamis, 12 November 2015

Gejala kelemumur dan Remedy Asli Yang Anda Perlu Tahu

Gejala kelemumur dan Remedy Asli Yang Anda Perlu Tahu

Kelemumur mungkin masalah rambut yang paling biasa yang dihadapi oleh orang banyak. Ia pada dasarnya ialah masalah kulit kepala, ciri-ciri penumpahan sel-sel kulit mati dengan kulit kepala. Kelemumur dalam istilah perubatan dikenali dengan nama Pityriasis simplex capillitii. Apabila seseorang mengalami kelemumur, kepingan kulit mati putih timbul dari kulit kepala. Biasanya sel-sel kulit kita melalui proses pembaharuan. Di kulit kepala terlalu sel-sel melalui proses pembaharuan. Yang lama digantikan dengan yang baru, dan sel-sel mati yang dibuang dan ditolak ke permukaan rambut.

Pada orang yang dengan kelemumur, pembaharuan itu berlaku pada kadar yang lebih cepat, mengakibatkan penumpahan berlebihan kulit kering mati yang menjadi mudah ketara. Seborrheic dermatitis adalah bentuk yang teruk kelemumur terdiri dalam kepingan agak besar dan berminyak. Ini jenis kelemumur memberi kesan bukan sahaja kulit kepala tetapi juga bahagian-bahagian badan. Pada bayi yang baru lahir, jenis kelemumur memperoleh nama cradle cap. Kajian menunjukkan bahawa lelaki lebih diserang kelemumur daripada wanita, dan dengan kemajuan zaman, masalah kelemumur berkurang.

Masalah kelemumur dicetuskan oleh faktor-faktor tertentu seperti tekanan, sistem imun yang lemah, sembelit, lebihan sebum atau minyak yang dirembeskan oleh kulit kepala, penyakit yang mendasari seperti psoriasis, dan pendedahan kepada suhu yang melampau, jangkitan kulat, kutu kepala, pengambilan terlalu masin, manis atau makanan pedas, dan pengambilan alkohol. Kelemumur sering memudaratkan prestij sosial dan keyakinan diri. Ia menyebabkan banyak kerengsaan dan gatal-gatal di kulit kepala. Selalunya ramai orang yang dilihat memegang kaitan antara kelemumur dan kulit kepala kering. Tetapi ini adalah satu tanggapan salah, dan ada sebenarnya tidak ada hubungan antara kelemumur dan kulit kepala kering. Dalam erti kata lain, seseorang yang mempunyai kulit kepala kering tidak semestinya mempunyai kelemumur.

Gejala Kelemumur

1. mengelupas, dengan perak, kepingan putih sering ketara pada kolar dan bahu pakaian berwarna gelap.
2. gatal-gatal yang berlebihan
3. sensasi berduri dan cucukan kulit kepala.
4. Kemerahan dan radang kulit kepala.

Ayurveda Remedy Asli untuk Kelemumur

Walaupun kelemumur adalah masalah yang menjengkelkan, seseorang boleh menghilangkan kelemumur melalui rawatan rumah yang mudah. Losyen rambut herba seperti Hylix juga ubat Ayurveda yang sangat berkesan untuk kelemumur dan keguguran rambut masalah. Ia merupakan minyak rambut herba dirumuskan secara saintifik untuk membantu anda mencapai sihat, kuat dan cantik rambut secara semula jadi. Jadi mendapatkan rambut kelemumur percuma ini semua semula jadi, selamat dan mudah dengan Hylix.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar