Kamis, 12 November 2015

Tekanan Darah Tinggi Punca dan Gejala Yang Anda Perlu Tahu

Tekanan Darah Tinggi Punca dan Gejala Yang Anda Perlu Tahu

Tekanan darah tinggi (PBP) atau tekanan darah tinggi boleh ditakrifkan sebagai peningkatan atau ketinggian tekanan yang dikenakan oleh darah pada arteri atau saluran darah yang membawa darah yang dipam oleh jantung ke tisu-tisu dan organ-organ badan. Bacaan BP seperti 120/80 atau di bawah boleh dianggap sebagai tekanan darah yang normal. Apabila bacaan pucuk sehingga 140/90 atau ke atas, ia dianggap sebagai BP tinggi. Sekiranya bacaan BP, nombor atas atau atas adalah dirujuk sebagai sistolik BP. Ia sebenarnya adalah tekanan yang dikenakan oleh darah, apabila kontrak jantung dan pam atau menolak darah ke hadapan dalam sistem arteri.

Bacaan yang lebih rendah disebut tekanan darah diastolik. Ia sebenarnya tekanan dalam arteri, apabila mereka arteri yang santai selepas penguncupan, dan hati akan mengisi sendiri. Bacaan yang lebih rendah, dalam erti kata lain, merujuk kepada tekanan minimum yang arteri boleh terdedah. Tekanan darah tinggi untuk tempoh yang lama boleh membuat mangsa jatuh orang dengan penyakit jantung, penyakit buah pinggang atau buah pinggang, pengerasan arteri atau arteriosclerosis, kerosakan mata, strok serebrum atau kerosakan otak. BP diukur dengan bantuan alat mudah alih yang dikenali sebagai sphypmomanometer.

Ada orang-orang lebih dipengaruhi oleh BP tinggi daripada wanita. Tekanan darah tinggi sering dikategorikan dalam kepada tekanan darah tinggi utama atau penting dan hipertensi sekunder, antaranya darah tinggi utama adalah yang paling biasa. Tekanan darah tinggi sekunder yang disebabkan oleh beberapa gangguan tertentu organ atau saluran darah.

Punca tinggi BP

1. kecenderungan genetik
2. umur Memajukan
3. Merapatkan arteri
4. Pengambilan garam
5. Obesiti
6. Tekanan emosi dan kebimbangan
7. Kafein dan pengambilan alkohol
8. Mengambil pil kawalan kelahiran
9. Kekurangan aktiviti fizikal

Gejala tinggi BP

Tekanan darah tinggi sering disebut sebagai pembunuh senyap, kerana ia mungkin tidak menunjukkan sebarang gejala pada mulanya. Walau bagaimanapun beberapa gejala yang mungkin berlaku dalam kes orang ramai yang disenaraikan di bawah.

1. Sakit kepala
2. Pening
Pendarahan 3. Hidung
4. Sesak nafas
5. Sakit dada
6. Muka menjadi kemerahan
7. Keletihan
8. Loya dan muntah-muntah
9. Mengantuk
10. Kegelisahan
11. Kekeliruan
12. Penglihatan yang kabur atau terjejas

Harap artikel ini dapat membantu anda dalam memahami sebab-sebab dan gejala tekanan darah tinggi atau tekanan darah tinggi yang sama. Perundingan perubatan dan ubat diperlukan untuk mengekalkan tekanan darah yang normal. Walau bagaimanapun anda boleh cuba beberapa ubat semula jadi yang mudah untuk membantu menyokong rawatan. Ubat-ubatan ini bukan sahaja membuat jantung anda sihat tetapi juga meningkatkan kesihatan anda secara keseluruhan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar