Kamis, 12 November 2015

Mengumpul Herbs - Temui Apa Dan Apabila Anda Perlu Mengumpul (Bahagian 2)

Mengumpul Herbs - Temui Apa Dan Apabila Anda Perlu Mengumpul (Bahagian 2)

Apabila mengumpul herba, peraturan asas adalah untuk menggunakan sumber-sumber semula jadi dengan cekap dan mencegah penurunan dalam bekalan mereka. Bahan-bahan biologi aktif boleh didapati sama ada di seluruh tumbuhan atau bahagian-bahagian tertentu itu, seperti, bud, kulit kayu, daun, bunga, buah-buahan, biji, akar, batang bawah, mentol dan ubi.

Buah-buahan dan biji benih perlu dikumpulkan apabila mereka benar-benar masak. Tidak memerah atau tekan mereka. Anda tidak perlu matahari kering buah-buahan, yang merupakan sumber vitamin.
Tunas harus dikumpulkan pada akhir musim sejuk atau awal musim bunga. Mereka perlu bengkak, tetapi tidak dibuka. Apabila mengumpul tunas pain, memotong mereka dalam kumpulan 4-6 tunas bersama-sama dengan sebahagian daripada tangkai. Tunas birch harus dikumpulkan demi satu. Kering mereka di dalam bilik sejuk untuk mengelakkan mekar.
Blossoms dikumpulkan pada awal berbunga. Herba ini akan mengekalkan warna semulajadi apabila pengeringan. Di samping itu, ia adalah masa yang bahan-bahan aktif mengumpul yang paling. Anda perlu mengumpul hanya kelopak dari beberapa herba, termasuk putih mati-Jelatang, Cowslip dan mullein yang besar. Tidak memerah bunga dan lapisan nipis kering di tempat yang teduh.
Bahagian-bahagian tanah atas satu herba yang dikumpul semasa cuaca kering apabila tidak ada embun pada mereka. Masa yang paling sesuai untuk mengumpul mereka adalah dari 8 pagi hingga 09:00 dan dari 04:00 hingga 05:00 Sebaliknya mereka, bahagian-bahagian tanah di bawah satu tumbuhan yang boleh diambil berkenaan dengan keadaan cuaca. Anda harus mengelak daripada mengumpul kotor dan berdebu herba, yang tumbuh berhampiran dengan lalu lintas yang rapi.

Selain itu, anda tidak perlu mengumpul herba layu dan herba dirosakkan oleh haiwan perosak dan penyakit. Anda perlu menggunakan bakul atau kotak kecil semasa mengambil herba. Apabila mengumpul dan mengeringkan herba beracun (misalnya, celandine lebih besar), berhati-hati dan menggunakan alat pernafasan. Selepas itu, anda pasti perlu basuh muka dan tangan dengan sabun.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar