Kamis, 12 November 2015

Mango Magnificent

Mango Magnificent
Mangga tergolong dalam keluarga "Anacardiaceae". Ia mempunyai nama saintifik "Mangifera Indica" dan secara meluas terdapat di India dan Asia Tenggara. Pokok mangga mempunyai akar yang mendalam dan mencapai ketinggian 40 kaki -. 120 ft daun mangga muda tembaga warna dan orang-orang yang matang mempunyai warna hijau dalam. Bunga-bunga pokok mangga kebanyakannya lelaki yang membekalkan debunga dan sedikit yang biseksual yang membantu dalam pembentukan buah-buahan.
Kulit kayu, daun, bunga, biji, buah-buahan mentah dan masak mangga mempunyai kegunaan perubatan pelbagai. Teks ayurveda menyebut pelbagai persediaan herba menggunakan bahagian-bahagian yang berbeza dari pokok mangga. Ini persediaan yang digunakan untuk menormalkan pelbagai keadaan kesihatan.
The Mango Bark, bunga, daun, dan benih anjing adalah astringen dan menyebabkan kekeringan tisu badan. Buah mangga masak manis secukup rasa dan peningkatan sliminess dan lendir rembesan. Raw Mangga adalah masam dan vitiates ketiga-tiga doshas.
Mangga masak menormalkan Vata dan pita. Ia membantu untuk melegakan sembelit dan menormalkan pencernaan. Penggunaan mangga masak meningkatkan hemoglobin dalam darah dan sangat berguna dalam merawat anemia. Teks ayurveda memuji-muji kegunaan mangga masak sebagai afrodisiak. Ia dikenali untuk memberi nafas baru sistem pembiakan lelaki dan meningkatkan kualiti dan kuantiti air mani. Ia juga meningkatkan tenaga seksual (kerana ia menyuburkan Rakta dhatu) dan stamina. Oleh itu, ia membantu dalam mati pucuk dan libido rendah. Mangga masak menguatkan tubuh badan, meningkatkan pukal badan dan meningkatkan cahaya kulit
Kulit kayu, bunga, daun dan anjing benih digunakan untuk mencegah pendarahan dan untuk menyembuhkan luka kronik. Ini juga membantu dalam mengawal cirit-birit dan disentri. The anjing benih membantu untuk menghapuskan parasit usus dan untuk mengawal pendarahan rahim berfungsi. Seed anjing dan tender daun berguna dalam jangkitan saluran kencing. Kulit dan biji anjing digunakan dalam persediaan herba untuk mengurangkan keradangan rahim. Daun mangga mengurangkan muntah sensasi.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar