Kamis, 12 November 2015

Pemulihan Home Asli untuk Bronkitis Itu Kerja Berkesan

Pemulihan Home Asli untuk Bronkitis Itu Kerja Berkesan

Bronkitis berlaku disebabkan oleh keradangan pada lapisan dalam atau membran mukus bronkus dalam paru-paru. Oleh yang demikian kuantiti yang banyak radang mayat mukus terperangkap, yang batuk sebagai kahak. Bronkitis boleh memberi kesan kepada kedua-dua orang dewasa dan kanak-kanak menyebabkan masalah pernafasan dan kesesakan dada. Penyakit ini ada akut atau kronik dan penderitaan yang berpanjangan boleh menyebabkan keadaan kubur. Bronkitis adalah yang paling lazim dalam keadaan cuaca dan pesakit kronik berubah mesti mengambil langkah berjaga-jaga yang cukup untuk mengelakkan berulang.

Gejala

Tanda-tanda lazim yang menunjukkan ke arah bronkitis adalah

1. batuk yang teruk dengan pengusiran sesekali melekit dan bernanah kahak.
2. Kesukaran bernafas dan sesak di dada.
3. Demam
4. Huskiness, sakit dada, selera makan yang rendah.

Punca

Faktor-faktor penyebab utama bronkitis boleh disebabkan oleh

1. penderitaan yang berpanjangan dari batuk dan selsema
2. Perubahan dalam keadaan cuaca
3. Merokok
4. Persekitaran yang tercemar
5. Alahan

Pemulihan Rumah untuk Bronkitis

Pelbagai antibiotik, ubat anti-radang, suntikan steroid dalam kes-kes akut biasanya ditadbir untuk memerangi bronkitis. Dengan menggunakan rawatan rumah mudah penyakit ini boleh sembuh sepenuhnya bersama-sama dengan pelbagai manfaat kesihatan.

1. minum setengah gelas susu menambah setengah sudu teh kunyit 2-3 kali sehari adalah ubat yang berkesan untuk bronkitis. Untuk mencapai hasil yang terbaik ia mesti diambil di dalam perut kosong.

2. Mengambil campuran lada serbuk, halia dan bunga cengkih 2-3 kali sehari adalah berguna untuk merawat bronkitis. Ia biasanya diambil dengan teh atau menjilat madu. Campuran ini kerana ia berkualiti antipiretik juga mengurangkan demam.

3. Pengambilan satu sudu teh jus bawang mentah pada awal pagi adalah ubat yang berguna untuk penyakit ini.

4. Minum jus kubis segar adalah sama berkesan dalam merawat bronkitis.

5. Keberkesanan daun selasih tidak boleh diabaikan dalam rawatan bronkitis. Mengunyah beberapa daun selasih atau mengambil jus dengan madu adalah salah satu remedi rumah yang terbaik.

6. Permohonan Topikal daripada campuran serbuk mustard, tepung dan air di atas dada adalah sangat berkesan dalam mengurangkan masalah bronkitis.

7. Teh disediakan dengan menambah setengah sudu teh akar likuoris dalam air mendidih dan mempunyai ia selepas sepuluh minit adalah ubat yang baik untuk penyakit ini. Ini perlu diulangi 2-3 kali sepanjang hari.

8. Dalam kes bronkitis akut, jika pesakit adalah pada jus oren segar dan air untuk beberapa hari di peringkat awal, menghasilkan keputusan yang baik.

9. Satu penyerapan diperbuat daripada serbuk badam dalam jus oren atau limau memberi manfaat kepada pesakit bronkitis. Mengambil infusi ini setiap hari pada waktu malam mendorong tidur yang lena tanpa apa-apa gangguan yang timbul akibat penyakit ini.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar