Kamis, 12 November 2015

The Sinusitis Lendir Masalah Yang Anda Perlu Tahu

The Sinusitis Lendir Masalah Yang Anda Perlu Tahu

Menghadapi masalah dengan resdung lagi? Terdapat kira-kira 37 juta rakyat Amerika yang mengalami keadaan sekurang-kurangnya sekali setiap tahun, menurut American Academy of Otolaryngology. Apakah ada orang yang tidak faham adalah masalah lendir resdung yang berlaku setiap kali anda perlu berurusan dengan keadaan ini. Untuk membantu anda mendapatkan cengkaman yang lebih baik kepada keadaan, di sini adalah beberapa perkara yang anda perlu tahu.

Apakah Sinusitis Lendir?

Pada asasnya, apabila anda mendapat pertarungan sinusitis, membran lapisan sinus anda mendapat radang. Sinus sebenarnya ruang di dalam tengkorak anda yang bertindak sebagai penapis udara untuk badan. Cara-cara yang laluan ke dalam ruang ini boleh menjadi sangat kecil dan ketat. Apabila membran mendapat radang, mereka cenderung untuk mendapatkan bengkak dan beberapa lorong-lorong boleh tersumbat. Sebagai sinus biasanya menapis kotoran dan bahan lain, mukus dalam biasanya memerangkap bahan-bahan ini yang tidak diingini. Biasanya, badan menghilangkan rembesan mukosa, tetapi apabila laluan yang ditutup bengkak, ini tidak dapat dijayakan dengan itu masalah bermula.

Apa yang akan Berlaku Sekarang?

Rembesan mukosa dan bahan-bahan yang terperangkap mewujudkan persekitaran yang sempurna untuk jangkitan. Inilah yang membawa kepada tebal kuning atau hijau pelepasan yang biasanya mengiringi kes berpanjangan. Jika kerosakan dalam saliran dibiarkan tanpa rawatan, alam sekitar menjadi masak untuk pertumbuhan bakteria. Ini boleh membawa kepada komplikasi lain seperti penyebaran jangkitan bakteria ke organ-organ lain yang berdekatan seperti mata. Ini adalah komplikasi yang jarang berlaku tetapi amat serius dalam alam semula jadi.

Punca

Menurut Klinik Mayo, alahan dan jangkitan saluran pernafasan adalah sebahagian daripada sebab-sebab yang paling biasa keadaan. Mana-mana ini boleh menyebabkan saluran hidung sempit mengerut dan menimbulkan masalah untuk saliran yang betul. Keadaan kronik juga boleh disebabkan oleh ketumbuhan dan keabnormalan hidung tetapi ini adalah jarang.

Solutions

Anda boleh cuba untuk melegakan tanda-tanda dengan membantu longkang badan dan membersihkan saluran lendir yang tidak diingini pembentukan. Klinik Mayo mencadangkan semburan masin hidung. Kortikosteroid juga dinasihatkan. Ini adalah ubat-ubatan anti-radang yang boleh sama ada nasally ditadbirkan atau disuntik. Bertentangan dengan kepercayaan popular, antibiotik biasanya tidak diperlukan untuk resdung. Walaupun Klinik Mayo mencadangkan ini dalam kedua-dua kes akut dan kronik. Kes-kes akut kebanyakannya had diri dan bertambah baik dengan masa sementara kes-kes kronik biasanya disebabkan oleh sesuatu yang lain daripada bakteria.

Doktor anda masih boleh menetapkan rawatan antibiotik tetapi ada sebab-sebab lain yang perlu diperiksa. Kulat, virus, dan tindak balas alergi semua sebab yang mungkin supaya berbincang dengan doktor anda tentang kemungkinan mendiagnosis dan merawat keadaan ini. American Academy of Otolaryngology mencadangkan jangkitan kulat sebagai salah satu punca mungkin terlepas pandang.

Masalah asas dengan keadaan ini perparitan. Biasanya, badan menggunakan mukus untuk membersihkan bahan-bahan yang bersalah tetapi jika mereka tidak boleh keluar anda mungkin perlu membantu badan anda dengan sehingga bersih. Jika anda boleh mengalirkan rembesan mukosa, kemungkinan anda boleh menghilangkan bahan-bahan yang bersalah juga. Mayo Foundation telah menerbitkan artikel mengenai keberkesanan Neti Pot dalam situasi ini. Jangan lupa untuk menggunakan air garam suam dan air tidak biasa apabila menggunakan Neti Pot.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar