Kamis, 12 November 2015

Perbahasan di Organic Foods - Adakah Ia Benar-benar Baik Untuk Anda?

Perbahasan di Organic Foods - Adakah Ia Benar-benar Baik Untuk Anda?

Seperti ramai pengguna teliti, anda mungkin bertanya diri anda, "Adakah makanan organik sama, makanan yang lebih baik lebih sihat, atau kelebihan gembar-gembur lebih daripada fakta?"

Mula-mula, kita kaji perkataan "organik" dalam erti kata yang digunakan. Pertanian organik merujuk kepada sistem yang bergantung kepada prinsip-prinsip tertentu haiwan, manusia, dan alam sekitar. Pertanian organik melepaskan hak membalasnya, menggunakan bahan kimia dalam penanaman dan penuaian makanan. Ini adalah sebahagian daripada kebimbangan yang lebih luas yang bertujuan untuk mengurangkan kerosakan kepada alam sekitar dan hidupan liar, dan juga kepada manusia yang makan makanan. Di peringkat global, pasaran organik kini bernilai lebih daripada $ 27 bilion, dengan kawasan tanah yang dikhaskan untuk ia menyamai saiz Itali.

Apa Label Bermakna Organik
Makanan dengan label organik membuktikan berikut: bahawa ia datang dari ladang, dan bahawa ia menggunakan pemproses dan pengimport yang diluluskan oleh proses pensijilan yang diiktiraf. Dengan makanan yang diproses, sekurang-kurangnya 95% daripada bahan-bahan pertanian perlu disahkan organik. Baki 5% boleh terdiri daripada bahan-bahan bukan organik, tetapi hanya dalam kes kandungan yang diluluskan.

Dalam usaha untuk mendapatkan pensijilan organik, pengeluar makanan organik perlu mematuhi kepada yang berikut:
Mereka tidak boleh menggunakan baja kerana ia mengandungi nitrus oksida. Tanah itu disimpan subur dengan baja dan tanaman giliran yang silih tanaman ditanam, meninggalkan nutrien semula jadi di belakang. Mereka tidak boleh menggunakan racun perosak. Sebaliknya, perosak dikawal dengan serangga lain, dan perbuatan merumput dan menanam tanaman lain sebelah-menyebelah sebagai satu cara untuk mengawal perosak masing-masing.

Mereka tidak boleh menggunakan paling tambahan seperti pewarna dan bahan pengawet. Semua haiwan perlu mempunyai ruang dan akses kepada kawasan pelbagai percuma. Makanan haiwan ini makan juga perlu organik. Terdapat umur penyembelihan minimum dan pertimbangan berperikemanusiaan lain untuk rawatan haiwan.

Kebaikan daripada Melangkah Organik
Beberapa kajian saintifik telah menunjukkan bahawa makanan organik menawarkan lebih nutrien dan sisa racun serangga yang lebih sedikit. Pada masa yang sama, menyeluruh 2003 ulasan kerajaan menetapkan bahawa pertanian organik boleh memberi manfaat kepada alam sekitar. Pertanian organik juga menggunakan tenaga yang kurang daripada kaedah pertanian konvensional.

Bagi manfaat kesihatan, bukti punggung tanggapan bahawa organik sama dengan lebih sihat dan lebih selamat. Sayur-sayuran organik dan buah-buahan tidak bergantung kepada bahan kimia pertanian. Oleh itu, ia mengandungi sisa kurang tiruan daripada produk konvensional-diternak dan daging. Berdaun, ubi dan akar sayur-sayuran organik mengandungi nitrat pemakanan yang kurang, yang beberapa pakar menganggap toksik. Banyak kajian telah dikaitkan racun perosak dalam makanan kita dengan pelbagai penyakit, kanser kepada sakit kepala. Menurut laporan oleh Akademi Sains Kebangsaan, walaupun dos kecil racun perosak boleh menjadi toksik untuk kanak-kanak, wanita hamil, dan janin akibat daripada sistem imun yang lebih terdedah mereka.

Mengenai vitamin dan mineral, terdapat tahap yang lebih tinggi kepekatan asid askorbik dalam sayur-sayuran berdaun organik dan kentang, dan kepekatan yang lebih tinggi protein yang lebih berkualiti dalam banyak sayur-sayuran organik dan bijirin. Menghasilkan seperti epal, pic, nectarines, bayam, saderi, pear, lada, ceri, kentang, strawberi, salad, dan anggur yang diimport secara amnya memerlukan racun perosak yang paling. Oleh itu, rakan-rakan untuk makan organik mereka akan mengurangkan risiko pencemaran racun perosak.

The Cons Melangkah Organik
Walaupun beberapa kajian mengesahkan manfaat pertanian organik, yang lain menawarkan sebarang bukti yang bermaksud sedemikian. Hasil organik yang banyak dibungkus dan dihantar dari jarak yang jauh, yang memberi kesan negatif kepada alam sekitar. Ada beberapa kebimbangan bahawa jika pertanian organik adalah untuk menjadi berleluasa, ia akan memerlukan kawasan tanah yang lebih untuk menghasilkan makanan. Ini seterusnya, boleh merangsang pembersihan hutan hujan, oleh itu menjadikan lebih banyak karbon dioksida dan menambah kepada masalah yang ia cuba untuk menangani.

Walaupun makanan organik mengandungi kurang bahan kimia pertanian, sama ada pencemaran di dalam makanan secara tetap yang ditanam adalah berbahaya masih satu perkara perdebatan. Tidak semua makanan yang disenaraikan sebagai "organik" sebenarnya organik disahkan. Lihat untuk meterai USDA pada makanan dibungkus, seperti daging dan tenusu. Ini menjamin anda mendapat produk antibiotic- dan hormon-percuma. Akhir sekali, makanan organik lebih mahal, walaupun keberkesanan kos makan makanan organik boleh membayar, menjimatkan perbelanjaan berkaitan kesihatan lain.

Seperti yang anda lihat, masih banyak yang perlu dipelajari tentang kebaikan dan keburukan makanan organik jangka panjang, dan lebih banyak kajian diperlukan untuk menyelesaikan perbahasan berterusan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar