Kamis, 12 November 2015

Mengumpul Herbs - Temui Apa Dan Apabila Anda Perlu Mengumpul (Bahagian 1)

Mengumpul Herbs - Temui Apa Dan Apabila Anda Perlu Mengumpul (Bahagian 1)

Apabila mengumpul herba, peraturan asas adalah untuk menggunakan sumber-sumber semula jadi dengan cekap dan mencegah penurunan dalam bekalan mereka. Bahan-bahan biologi aktif boleh didapati sama ada di seluruh tumbuhan atau bahagian-bahagian tertentu itu, seperti, bud, kulit kayu, daun, bunga, buah-buahan, biji, akar, batang bawah, mentol dan ubi. Oleh itu, anda perlu mengumpul hanya bahagian-bahagian yang mengandungi bahan-bahan dalam tempoh pengumpulan bahan-bahan yang mencapai maksimum.

Bark harus dikumpulkan pada musim bunga dalam tempoh edaran meningkat jus. Anda boleh dengan mudah mengupas dan ia mengandungi kebanyakan bahan-bahan aktif. Potong 2 pemotongan pusingan dalam pucuk baru atau tangkai pada jarak 25-30 sentimeter antara satu sama lain dan menghubungkan pusingan memanjang. Selepas itu, anda boleh dengan mudah menggelupas kulit. Jika ada liken pada kulit, anda perlu berhati-hati mengeluarkannya sebelum prosedur.
Anda perlu mengumpul daun pada awal berbunga atau semasa, apabila daun telah berhenti berkembang kecuali Cowslip kerana daun kecil herba ini mempunyai tempoh berbunga. Anda harus mengelak daripada mengumpul daun herba sebelum berbunga kerana jumlah yang kecil daripada bahan-bahan aktif yang terkandung di dalamnya. Di samping itu, herba ini menjadi lemah dengan itu. Daun banyak herba boleh diambil berulang kali semasa musim, misalnya, daun pisang yang lebih besar. Walau bagaimanapun, anda akan mengumpul daun beberapa herba hanya sekali, apabila ia mengandungi jumlah terbesar bahan-bahan aktif (contohnya, bunga kaki kuda sebelum pembukaan daun).
Puncak dikumpulkan seperti daun. Potong puncak 10-20 sentimeter panjang herba semasa tempoh pembentukan putik atau bunga. Jika puncak dikeringkan betul, mereka mengekalkan warna semulajadi mereka.
Akar dan batang bawah harus dikumpulkan pada musim luruh, apabila bahagian-bahagian tanah lebih daripada tumbuh-tumbuhan mula layu. Walau bagaimanapun, kadang-kadang anda boleh mengumpul mereka di awal musim bunga. Bahagian-bahagian tanah di bawah herba tahunan harus dikumpulkan pada musim luruh, akar dan batang bawah herba dwitahunan - pada musim luruh tahun kedua, tetapi di bawah bahagian-bahagian tanah herba saka - pada musim luruh tahun kedua atau pada musim bunga tahun ketiga. Anda perlu berhati-hati membersihkan bahagian-bahagian ini dan basuh di bawah aliran air sejuk. Memotong sisa daripada batang dan akar kecil. Jika bahagian yang rosak, memotong kawasan yang tidak baik. Selepas itu, mengurangkan bahagian kepada bahagian yang lebih kecil mengikut piawaian. Kemudian mereka bersedia untuk pengeringan. Jika akar dan batang bawah dikeringkan dengan betul, mereka memecah masuk ke dalam keping apabila anda cuba untuk memecahkan mereka.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar