Kamis, 12 November 2015

Cara Membuat Aloe Vera Powder

Cara Membuat Aloe Vera Powder

Aloe Vera serbuk dengan mudah boleh dibuat dengan menggunakan hanya beberapa bahan-bahan dan bahan-bahan.

Kerana gel mengoksidakan cepat, menyediakan bahan-bahan berikut dan bahan-bahan tambahan: pengisar, sudu, periuk keluli tahan karat, pengupasan dan pisau sayur-sayuran, gula, vitamin C dan E.

Begini caranya:

1. Dengan menggunakan pisau pengupasan, potong tepi berduri daun Aloe Vera pilihan anda. Ia adalah satu kelebihan jika anda memilih daun yang besar kerana tepi berduri sudah besar dan boleh dibuang dan yang anda boleh memperoleh sejumlah besar Aloe Vera gel. Gunakan pisau sayur mengelupas kulit daun itu. Sendukkan keluar seperti gel daging lut dan memasukkannya ke dalam pengisar. Sentiasa ingat bahawa gel tumbuhan mengoksidakan segera supaya melakukan langkah-langkah berikut dengan segera.

2. Bagi setiap 1/4 cawan gel, masukkan 400 IU vitamin E dan 500 mg serbuk vitamin C ke dalam pengisar. Vitamin C dan E boleh dibeli di kedai-kedai ubat. Anda boleh membuka kapsul vitamin E dan meletakkan serbuk di dalam pengisar; anda boleh menghancurkan tablet Vitamin C dengan belakang sudu atau sebaliknya. Kesan kedua-dua vitamin adalah sangat berguna kerana ia menambah sehingga manfaat kesihatan kepada gel dan mereka juga boleh melambatkan proses pengoksidaan gel ini.

3. Bagi setiap satu liter gel, tambah satu kilo gula. Jika anda mahu kurang, anda juga boleh menggunakan setengah kilo gula bagi setiap liter separuh daripada gel yang diekstrak.

4. Kisar komponen sepenuhnya sehingga tidak ada gel pulpa lebih kelihatan. Tuangkan dalam gel ke dalam periuk keluli tahan karat. Jika masih terdapat gel pulpa yang tinggal, anda boleh menggunakan sekeping kain hipoksia tipis untuk menapis gel apabila anda menuang ke dalam periuk.

5. Panaskan gel di dalam periuk dengan kacau berterusan untuk mengelakkan pembakaran.

6. Jika penyelesaian sudah sukar untuk kacau, mendapatkan satu sudu sampel gel dan sejukkan dalam tempoh beberapa minit. Jika sampel dalam sudu bertukar menjadi serbuk, maka itu sudah titik tetapan.

7. Blend gel yang dipanaskan untuk mendapatkan tekstur yang konsisten serbuk.

8. Letakkan serbuk Aloe Vera dalam bekas kedap udara dan simpan di dalam peti sejuk atau di tempat yang sejuk dan kering.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar